tirsdag 9. oktober 2012

Biffmiddag med umami: jakten på min "perfekte biffmiddag"



Jeg feirer det å ha fått nytt elgkjøtt i hus og frøset ned med en biffmiddag av indrefileten. I år samlet jeg gode erfaringer fra resten av året og kombinerte dem til min "perfekte biffmiddag". Fra både Heston Blumenthal og Modernist Cusine har jeg lært at smaken umami forsterker og fremhever kjøttsmak. Umami finner man i bl.a. sopp og tomat.
Middagen besto derfor av:

  • Indrefilet
  • Saus laget av tomat confit og kraft
  • Soppketchup
  • Stekt sopp
  • Poteter
  • Sellerirotstappe
  • tomatkrystaller


Tomatkrystaller:
2 tomater
Skjær tomater så tynt som mulig, sikt på 1 mm. Legg dem på bakepapir og stek i ovnen på 100 grader i 2-3 timer, til helt tørre.
Avkjøl og knus. Oppbevares tørt til bruk

Tomat confit (fra Heston Blumenthal)
5 tomater
Skjær kryss i tomatene og ha i kokende vann i 10 sekunder. Avkjøl i kaldt vann og ta av skinnet.
Del tomatene på tvers og ta ut frø.
5 fedd hvitløk
10 basilikumsblader
Olivenolje
Salt og pepper
Del hvitløken i 4 og hakk basilikum.
Ha 2 biter hvitløk i hver tomathalvdel og fordel basilikum likt i tomatene
Ha litt olivenolje på hver og ha et lett dryss salt og pepper på.

Stek i ovn på 100 grader i 2-3 timer til helt møre.

Ta ut tomatene og ta bort hvitløk og basilikum.

Indrefilet
Kjøtt
Temperatur
Tid
Indrefilet
52 - rare
54 -medium -rare
58 - rosa
60 - medium
60 min
Filet mignon
50 - rare
52 -medium -rare
56 - rosa
58 - medium
60 min
* se egen post for steke tid og temperaturer for andre stykker

Tomat confit saus
2 dl kjøttkraft*
1 dl. Tomat confit
Pure tomat confit og sil. Ha i sammen med kraft og la det småkoke til det er ca. 2 dl. Saus.
Salt
Smak til med salt
*Kjøttkraft kan man lage selv, se min oppskrift, eller kjøpes i butikken. Anbefaler da Jacobs på Meny.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar